Wandelen om natuurlijke voetzolen te kweken

Ik heb ook een nieuwe ontwikkeling te melden: wandelen op blote voeten!

Eigenlijk deed ik dat nooit, maar door de inspiratie van een andere blootsvoetshardloper, wandel ik nu expres heel veel op ondergronden die ik normaal pijnlijk vond om op te wandelen. Zoals op van die grindtuintegels, ruw asfalt, op losse steentjes, wegen met van die steentjesbakstenen etc.

Doordat ik dat elke dag doe – en omdat ik een hond heb, gaat dat bijna vanzelf – merk ik de fascinerende aanpassing van mijn voeten aan die ondergronden. Wat het in het begin pijnlijk was en/of waar ik slechts enkele meters kon lopen, loop ik nu kilometers zonder moeite. Ik, nee mijn voeten hebben er ongeveer een maand over gedaan.

Het gevoel is compleet anders: ik voel al die scherpe bobbels en kanten nog wel, maar het is niet meer pijnlijk, eigenlijk gewoon een lekker gevoel…..ik wissel het zeker af met stukken door weilanden en zandpaden, maar dat doe ik omdat dat ook zo lekker voelt, zoals ik dat al ken van hardlopen.

Ik raad een ieder aan die moeite heeft om hard te lopen op bepaalde ondergronden om een lange tijd elke dag (ik denk dat dat essentieel is) te wandelen en het steeds meer op te voeren; je voeten worden vanzelf dikker en kunnen er dus steeds meer tegen.

Grappig, want ik loop nu al zo lang hard op blote voeten, maar wandelen op blote voeten is echt een ontdekking en dus een goede methode om weer natuurlijke voeten te krijgen..(natuurlijk, omdat ik denk dat zulke dikke zolen de natuurlijke staat zijn van de mens).

Ik had er vroeger nooit het geduld voor gehad, ik vond wandelen niet leuk, maar door Kyra……. 😉

Vooral dus dat het van pijngewaarwordingen langzamerhand overging in neutrale gevoelsgewaarwordingen van de textuur van de ondergrond.

Ik kan niet of nauwelijks uitdrukken hoe te gek dat is !!!

Take a walk in Mother nature

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Wandelen om natuurlijke voetzolen te kweken

  1. Hoi George, leuk hoe je beschrijft dat wandelen toch weer anders is dan hardlopen. Ook ik ben naast het blootsvoets hardlopen onlangs overgestapt op hele dagen zonder schoenen. Pas twee weken achter de rug en ik wil niet anders meer. Komende tijd zitten er veel kilometers hardlopen en wandelen in de planning en ik verheug me daar enorm op.

  2. George zegt:

    Mooi artikel over de gezondheids- en andere voordelen van barrevoets wandelen:
    http://www.care2.com/greenliving/the-healing-benefits-of-walking-barefoot.html

  3. Hi George
    Hier de zelfde soort ervaring, mede dankzij Auke en Leila, die willen altijd en overal altijd oerlopen. Schoenen hebben ze niet en dus trek ik die tegenwoordig ook lekker uit, solidariteit 🙂

Geef een reactie

